Cinglé Deel 2: de Cinglé en de rest van de vakantie.

Dinsdag was het zo ver, het sportieve hoogtepunt van 2019, de Cinglé!

We stonden op rond 5u en na wat te hebben gegeten, niet zoveel bij mij want de maag pruttelde wat tegen, vertrokken we om 5u45. Na een opwarming van 8,5km kwamen we in Bedoin aan, bij de plaatselijke bakker zijn we een onze eerste stempel gaan halen. De eerste beklimming kon dus beginnen, de kant van Bedoin! Na een paar vlakke kilometers in het begin van de klim moest Jeroen lossen, hij ging zijn gevecht met de berg alleen aan vanaf dan, hij is tot boven geraakt maar meer zat er niet in zijn benen. Tot aan het bos bleven ik en Jurgen samen rijden, daarna ging ik iets te snel voor hem, op dat moment had ik echt wel goeie benen. Het ging wel nog een lange dag worden maar doordat het op dat moment nog perfect was van temperatuur ben ik toch nog binnen de 2u boven geraakt. Boven was het heel kalm en de uitzichten waren adembenemend, omgekeerd evenredig met de laatste keer dat we daarboven stonden in 2016 toen we alleen mist zagen. Jurgen kwam 5 minuten later ook boven, de winkeltjes boven waren nog toe dus we konden nog geen stempel krijgen, dan maar snel naar beneden. Na een leuke afdaling kwamen we aan in Malaucene, daar stonden Stekke en Dorien op ons te wachten met bevoorrading. Na een cola en nieuwe bidons/bananen vertrokken we snel opnieuw, we wilden zo weinig mogelijk in de hitte rijden dus lang stoppen was nefast.
De eerste 2km van de Malaucène-kant reden we nog samen daarna ging ik iets te snel voor Jurgen, de eerste 10km vielen wel mee met maar een paar moeilijke stukken en grote delen onder de bomen. Halverwege de klim stonden Stekke en Dorien maar ik had nog genoeg drank dus ben niet gestopt. Daarna kwam het moeilijkste stuk, 4km aan zo’n 10% met daarvan 2km aan 12%, daar was het echt afzien ook omdat dat stuk open was en de zon echt brandde. De volgende 6km tot aan de top waren makkelijker met nog vele stukken (tot aan de boomgrens) in een zalige schaduw.
Deze keer was er boven veel meer volk, bijna heel de top stond vol, het winkeltje was nu wel open en toen de winkelier mij zag binnenkomen pakte hij direct zijn stempelaar vast, hij wou me zelfs voorlaten, maar uit beleefdheid kocht ik toch eerst een cola (ook omdat het nodig was hoor).
Hij zei ook direct dat het echt dapper was om de Cinglé te doen op zo’n warme dag, een opmerking dat de man van het cafeetje ook had gezegd, het maakte me wel eerder bang dan trots!
Ook nu kwam Jurgen 5 minuutjes later boven, nu had hij wel een paar keer een korte pauze gepakt voor drank bij te vullen. Nadat Jurgen zijn stempel was gaan halen en we een paar foto’s hadden gepakt gingen we iets eten bij Stekke en Dorien die een paar 100’n meters terug stonden geparkeerd. Na een pauze van ongeveer 15 minuutjes daalden we af naar Sault, tijdens de afdaling begon mijn maag tegen te stribbelen, ik had vanaf de start al geen fantastisch gevoel aan mijn maag maar nu begon er echt last van te krijgen. Het begon ook steeds warmer en warmer te worden, zeker naar het einde toe in de open velden was het bloedheet!
Mensen die de omgeving van de Ventoux kennen weten dat Sault zelf ook op een bergje ligt en omdat we onze stempel alleen in het stadje zelfs konden halen moesten we dus nog eerst de 1,2km naar boven. In Sault hadden we ons gezet in hetzelfde cafeetje dat we hadden bezocht zaterdag, ik bezocht er ook het kleine kamertje in de hoop dat het mijn maagprobleem zou verhelpen, helaas zonder resultaat.
Na onze bussen te hebben gevuld met zalig fris kraantjeswater en ijsblokjes van onze cola/fanta daalden we terug af naar de voet van de Ventoux. De Sault-kant van de Ventoux is de langste, 24km maar ook de makkelijkste kant want het is maar 5% gemiddeld. De laatste 6km deelt de klim wel met de kant van Bedoin en je moet dus wat overschot houden tot dan. Ik en Jurgen besloten samen te blijven tot aan Chalet Renard, op deze klim was dat mogelijk en ook wel een beetje nodig want we hadden tegenwind. De eerste 12km deed ik het meeste kopwerk omdat die de moeilijkste zijn buiten de laatste 6km, de volgende 6km tot aan Chalet Renard deed Jurgen het meeste kopwerk, we hadden dan ook het meeste last van de wind en mijn maagprobleem werd er niet beter op. In Chalet Renard stopten we voor een laatste drankstop, ik heb er ook de gloednieuwe wc-bezocht, het leek er wel een sauna maar het was er zeer hygiënisch en het kraantjeswater was zeer fris (en drinkbaar). De laatste 6km besloten we terug op eigen tempo te doen, deze keer was Jurgen sneller boven, rond 15u15 kwam hij boven aan, een paar minuten later kwam ik boven. Boven hebben we gevierd met een zak snoep dat je daar kon krijgen aan een kraampje, en we moesten niet wachten want er was terug veel minder volk. Nu nog afdalen naar Bedoin en onze Cinglé was geslaagd, gelukkig was het erg rustig in deze afdaling en dat maak je niet veel mee dus hebben we er echt van genoten! In Bedoin hebben we genoten van een lekker fris pintje maar omdat we nog 8km naar huis moesten waarvan 2km bergop hebben we het bij eentje gehouden (maar eerlijk gezegd ook omdat na zo’n zware dag dat pintje toch wat harder aankwam dan normaal).
De laatste klim naar ons huisje was echt super warm, misschien wel de warmste 2km van heel de dag, gelukkig wachtte het zwembad op ons! Na een plonsje en een douchke zijn we s’avonds naar een restaurantje gaan zoeken, eerst in Bedoin maar dat was geen succes, ofwel hadden ze geen tafels voor 5 ofwel zat het helemaal vol, of tenminste dat hadden ze ons gezegd want meer dan eens was er plaats genoeg, misschien hadden ze geen zin om te werken? Na nog een paar restaurantjes te hebben bezocht in de achterbuurt van Bedoin zijn we dan uiteindelijk in hetzelfde restaurant gaan eten als zaterdag dat in Mormoiron lag vlak bij ons huisje. Redelijk snel lag ik in mijn bedje want het was toch wel een vermoeiende dag!

Woensdag was een echte rustdag, op een paar lengtes in het zwembad na heb ik die dag niet veel productief gedaan. s’Avonds hebben we genoten van de kookkunsten van Stekke en Dorien, wel een tip: als Stekke iets met knoflook wil doen zorg dan dat je een paar teentjes laat verdwijnen want hij gebruikt het nogal kwistig, wel lekker. s’Avonds hebben we dan wat gevierd, er moesten nog wat Duvels gekraakt worden. Donderdag ochtend ging Stekke zijn sportieve uitdaging van het jaar aan, de Ventoux oplopen! Zelf had ik snel een tochtje in elkaar gestoken dat via Malaucene naar Bedoin ging. En man wat was dat een mooi ritje, ook al waren er echte zware stukken in (een stuk van 500m aan 10% o.a.), de uitzichten en rustige wegen waren echt genieten! Ik ben meer dan normaal gestopt om foto’s te trekken of gewoon even te kijken naar het landschap, en dat duurde zo’n 30km tot aan Malaucene, misschien wel de mooiste 30km die ik ooit al heb gedaan, een echte aanrader!
Toen ik na een dikke 2 uur terug was kwam Stekke ook aan, hij had blijkbaar erg afgezien, niet zozeer van de warmte of de afstand maar eerder door de maag en darmen.
Nadat Stekke wat was uitgerust en zijn laatste zwemmeke placeerde vertrok hij met Dorien en Jurgen terug naar België, s’avonds zijn Jeroen en ik een heerlijke hamburger gaan eten in Bedoin, buiten de zwerm vliegen was het er perfect.

Vrijdag vertrokken Jeroen en ik, het plan was om in twee dagen te gaan en te overnachten in hetzelfde hotel als in onze heenreis, maar omdat het zo rustig was en we echt veel te vroeg in de buurt van ons hotel kwamen besloten we tot thuis te rijden. Rond 22u waren we dan thuis met dank aan Jeroen!

Conclusie: Jurgen en ik hebben onze Cinglé uitgereden, Jeroen heeft na een minder jaar toch de Ventoux opgereden en Stekke heeft de Ventoux opgelopen! Het huiske was dik ok net zoals het zwembad, het enige dat de vakantie nog beter kon maken was de temperatuur, als die een graad of 7 minder was geweest was het de perfecte fietsvakantie geweest!
Statistieken: 371km en 8357 hoogtemeters!

Hieronder nog de strava-links en een filmpje: